Γυμναστική & Διατροφή

Μπρόκολο, ο “πράσινος θησαυρός” των λαχανικών

Μπρόκολο, ένας διατροφικός θησαυρός
Μπρόκολο, ένας διατροφικός θησαυρός

Πρόκειται για έναν πράσινο διατροφικό θησαυρό, τον οποίο πολλοί άνθρωποι δε θεωρούν ιδιαίτερα εύγευστο και για αυτό το αποφεύγουν.

Ο λόγος για το μπρόκολο, αυτόν τον πολύτιμο διατροφικό θησαυρό. Στον παρόν άρθρο θα αναλύσουμε τα πολύτιμα συστατικά του και θα δούμε μερικές σημαντικές πληροφορίες για το ίδιο.

Το μπρόκολο φέρει την επιστημονική ονομασία Brassica oleracea var. italica και είναι φυτό της οικογένειας των Κραμβοειδών. Πρόκειται για ένα ετήσιο λαχανικό και μαζί με το κουνουπίδι, το λάχανο και τα λαχανάκια Βρυξελλών αποτελούν τα γνωστότερα φυτά της οικογενείας των σταυρανθών.

Μπρόκολο

Όλες οι έρευνες έχουν αναδείξει το μπρόκολο ως ένα εκ των πολυτιμότερων τροφών, απόρροια των ισχυρών αντιοξειδωτικών και αντικαρκινικών ουσιών που περιέχει.

Το σπουδαίο αυτό λαχανικό εμπεριέχει βασικές θρεπτικές ουσίες, όπως καροτενοειδή, ινδόλη-3-καρβινόλη, σουλφοραφάνη, καμφερόλη, κουερσετίνη, Σίδηρο, Βιταμίνη C, Βιταμίνη Κ1, Βιταμίνη Ε και Φολικό οξύ.

Όλα αυτά αναδεικνύουν το μπρόκολο ως μία από τις πιο σημαντικές τροφές για τη διατήρηση της καλής υγείας, ένας σύμμαχος της ισορροπημένης διατροφής.

Ας δούμε αναλυτικά, όλα αυτά που προσφέρει το μπρόκολο και η κατανάλωσή του στον οργανισμό.

Αντικαρκινική δράση: Δεκάδες επιστημονικές έρευνες έχουν αναδείξει τη σχέση ανάμεσα στην κατανάλωση μπρόκολου με την πρόληψη εμφάνισης διάφορων μορφών καρκίνου, ειδικότερα του καρκίνου του προστάτη, του πνεύμονα, του παχέος εντέρου και του στομάχου. Έχει διαπιστωθεί πως στο μπρόκολο εμπεριέχεται μία ειδική ουσία η οποία λέγεται γλυκοραφανίνη η οποία διασπάται σε σουλφοραφάνη με έντονη αντικαρκινική δράση να έχουν και οι δύο.

Επιπροσθέτως, το μπρόκολο όπως και όλα τα λαχανικά τα οποία ανήκουν στην ομάδα των σταυρανθών, εμπεριέχουν ακόμα μία ουσία η οποία λέγεται ινδόλη-3-καρβινόλη (I3C), η οποία έχει διαπιστωθεί πως προστατεύει από καρκίνους που χτυπάνε συνήθως ή αποκλειστικά τον γυναικείο πληθυσμό, όπως ο καρκίνος του μαστού και του τραχήλου της μήτρας. Η υψηλή πρόσληψη από τον οργανισμό των καροτενοειδών (λουτείνη και ζεαξανθίνη) που περιέχονται στο μπρόκολο, έχουν συνδεθεί με μειωμένα περιστατικά καρκίνου του πνεύμονα, του μαστού και του δέρματος.

Μπρόκολο, ένα ισχυρό όπλο κατά του καρκίνου

Τα συστατικά αυτά αποτρέπουν τα φυσιολογικά κύτταρα να εξελιχθούν σε καρκινογόνα, μειώνουν τις φλεγμονές και ενδυναμώνουν το σώμα ώστε να μπορεί να καταστρέφει τα καρκινικά κύτταρα πριν αυτά εξελιχθούν περισσότερο.

Καρδιακές παθήσεις: Είναι γνωστό το γεγονός πως η καρδιοπάθεια είναι η πρώτη αιτία θανάτου στη Δύση. Οι ελεύθερες ρίζες οι οποίες προκαλούν οξειδωτικό στρες, θεωρούνται ως η πρώτη αιτία για την εμφάνιση σημαντικών καρδιακών παθήσεων, όπως η υπέρταση, η αθηροσκλήρυνση, η βλάβη ισχαιμίας/επαναιμάτωση και η καρδιακή ανεπάρκεια. Ολοένα και περισσότερες επιστημονικές έρευνες συσχετίζουν την ομάδα των σταυρανθών λαχανικών με τη μειωμένη εμφάνιση καρδιακών παθήσεων και υπογραμμίζουν τη συμβολή τους στην καλύτερη υγεία της καρδιάς. Το μπρόκολο ανήκει στα λαχανικά τα οποία συχνά διακρίνονται και προβάλλονται για την καρδιοπροστατευτική του δράση. Το ίδιο είναι πλούσιο σε ισοθειοκυανάτες, οι οποίες με τη σειρά τους οδηγούν σε αύξηση των Θειρορεδοξινών (Trx), σημαντικών καρδιοαναπνευστικών πρωτεϊνών, οι οποίες μειώνουν τις ελεύθερες ρίζες οι οποίες με τη σειρά τους, οδηγούν σε καρδιοπάθειες. Το μπρόκολο, συν τοις άλλοις, είναι πλούσιο και σε κάλιο. Το κάλιο είναι σημαντικός ρυθμιστής της ποσότητας των ενδοκυττάριων υγρών και επηρεάζει τη σύσπαση των λείων μυϊκών ινών, βελτιώνοντας τον ίδιο τον καρδιακό παλμό. Από όλα αυτά, συμπεραίνουμε λοιπόν, πως το μπρόκολο είναι μία τροφή απαραίτητη για τη διατήρηση της καλής υγείας της καρδιάς.

Διαβήτης: Ο διαβήτης είναι η πάθηση στην οποία ο οργανισμός δεν μπορεί να ελέγξει την ποσότητα της ινσουλίνης την οποία παράγει, με αποτέλεσμα, να εμφανίζονται υψηλά επίπεδα του σακχάρου και της γλυκόζης στο αίμα. Η υψηλή συγκέντρωση σακχάρου μπορεί να δημιουργήσει διάφορα προβλήματα υγείας, όπως η καρδιακή νόσος, το εγκεφαλικό επεισόδιο, η υψηλή αρτηριακή πίεση, η τύφλωση και η νεφρική νόσος. Επιστημονικές έρευνες έχουν καταδείξει τη χρησιμότητα της κατανάλωσης μπρόκολου από διαβητικά άτομα. Όλα δείχνουν πως η ουσία η σουλφοραφάνη αναστέλλει τη δημιουργία γλυκόζης από τα ηπατικά κύτταρα και βοηθάει το σάκχαρο να παραμείνει σε μία φυσιολογική τιμή στο αίμα.

Προστασία από ιώσεις και θωράκιση άμυνας οργανισμού: Πέρα από τις ισχυρές αντικαρκινικές δράσεις, το μπρόκολο είναι πλούσιο και σε βιταμίνη C. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, να ενδυναμώνει τον οργανισμό απέναντι σε ιώσεις και κρυώματα, ενώ συμβάλλει στην αναδημιουργία του κολλαγόνου του δέρματος. Εξίσου προστατευτική εμφανίζεται η δράση απέναντι και σε πλήθος αλλεργιών.

Το μπρόκολο ανήκει στους θησαυρούς του φυτικού βασιλείου και μπορεί να καταναλωθεί με πολλούς και διάφορους τρόπους. Ο πιο ενδεδειγμένος τρόπος να καταναλώσει κάποιος το μπρόκολο, είναι το μαγειρέψει στον ατμό, διότι έτσι διατηρούνται στο μεγαλύτερο βαθμό όλα τα θρεπτικά συστατικά του.

Μαγειρεμένο μπρόκολο

Γενικά, το μπρόκολο μπορεί να καταναλωθεί με πολλούς τρόπους: ωμό, σωτέ, στον ατμό ή στο φούρνο, με ζυμαρικά, σαν ζεστή σαλάτα, σαν συνοδευτικό σε κυρίως πιάτο.

Βάζοντας στη ζωή σου το μπρόκολο, γνωρίζεις ότι κάνεις ένα τεράστιο καλό στην υγεία σου. Οι αναρίθμητες ωφέλειες του πράσινου αυτού λαχανικού στην υγεία του σώματος (και όχι μόνο), αποτελούν ασπίδα για πολλές από τις κυρίαρχες παθήσεις της εποχής, οι οποίες μαστίζουν μεγάλο μέρος του πληθυσμού.

About the author

Κωνσταντίνος Ιορδανίδης

Add Comment

Click here to post a comment