Γυμναστική & Διατροφή

Αθλητική διατροφή: Ο ρόλος της ζάχαρης

Καστανή και λευκή ζάχαρη
Καστανή και λευκή ζάχαρη

Όλοι γνωρίζουν ότι ορισμένα σάκχαρα μπορούν να επηρεάσουν αρνητικά το σώμα μας. Το βλέπουμε στην τηλεόραση, το διαβάζουμε στο διαδίκτυο και το ακούμε στο γυμναστήριο. Από καραμέλα μέχρι μπισκότα, παγωτό μέχρι γιαούρτι και σόδα μέχρι αθλητικά ποτά, μπορούμε όλοι να απαριθμήσουμε τα είδη ζάχαρης που πρέπει να αποφεύγουμε, αλλά τι γίνεται με αυτά που χρειαζόμαστε;

Για να απομυθοποιήσουμε τον ρόλο που παίζει η ζάχαρη στη ζωή και το σώμα ενός αθλητή, ας εξερευνήσουμε αυτόν τον περίπλοκο υδατάνθρακα από πάνω προς τα κάτω: γιατί τον χρειαζόμαστε, πού να τον βρούμε και τι να προσέξουμε.

Λευκή ζάχαρη
Λευκή ζάχαρη

Γιατί χρειαζόμαστε ζάχαρη;


Παρά τα πολλά θετικά των εκστρατειών «κατά της ζάχαρης» για τη δημόσια υγεία, ένα αρνητικό είναι ότι οι άνθρωποι φαίνεται να έχουν ξεχάσει την ανάγκη του σώματός μας για φυσική ζάχαρη. Αυτή η σύγχυση είναι λογική, καθώς πολλοί από εμάς περνάμε όλη μας τη ζωή βλέποντας τη ζάχαρη ως εχθρό της υγείας και της διατροφής, παρά ως σύμμαχο.

Η αλήθεια είναι ότι τα φυσικά σάκχαρα εξυπηρετούν μια ζωτική λειτουργία στο σώμα μας: μας παρέχουν ενέργεια. Ως κρυσταλλικός υδατάνθρακας, η ζάχαρη μετατρέπεται από το σώμα μας σε γλυκόζη, την οποία χρησιμοποιούμε ως καύσιμο. Είναι αυτό το καύσιμο που παρέχει στον εγκέφαλο και στους μυς μας την αντοχή που χρειάζονται για να επιμείνουν στις προπονήσεις.

Είδη ζάχαρης
Είδη ζάχαρης

Πόση χρειαζόμαστε πραγματικά;


Αυτή είναι μια σημαντική ερώτηση στην οποία παραδόξως λίγοι άνθρωποι γνωρίζουν την πραγματική απάντηση . Ξέρουμε ότι δεν έχουμε «πολύ» ζάχαρη, αλλά πόση είναι πάρα πολύ;

Σύμφωνα με την American Heart Association, ο μέσος άνδρας πρέπει να καταναλώνει περίπου εννέα κουταλάκια του γλυκού (36 γραμμάρια) ζάχαρη την ημέρα, ενώ η μέση γυναίκα πρέπει να καταναλώνει έξι κουταλάκια του γλυκού (25 γραμμάρια).

Τώρα που γνωρίζετε τους αριθμούς, σημαίνει αυτό ότι πρέπει να τρώτε απλώς οποιοδήποτε είδος ζάχαρης, αρκεί να διατηρείτε κάτω από τη συνιστώμενη ποσότητα; Η απάντηση έγκειται στη διαφορά μεταξύ φυσικών και πρόσθετων σακχάρων.

Φυσικά σάκχαρα


Το κλειδί για την επίτευξη μιας υγιεινής πρόσληψης ζάχαρης είναι η κατανόηση της διαφοράς μεταξύ φυσικής και προστιθέμενης ζάχαρης. Είτε στόχος σας είναι η απώλεια βάρους, η καλύτερη διατροφή ή η λιγότερη εξάρτηση από τα γλυκά, αυτή η διάκριση είναι που θα σας βάλει στο σωστό δρόμο.

Το σώμα μας μεταβολίζει τα φυσικά σάκχαρα με τον ίδιο τρόπο όπως τα πρόσθετα σάκχαρα, αλλά τα φυσικά σάκχαρα είναι μια πολύ πιο υγιεινή μορφή κατανάλωσης ζάχαρης . Σε αντίθεση με τις πηγές πρόσθετων σακχάρων, οι φυσικές επιλογές συνοδεύονται συχνά από φυτικές ίνες και άλλα θρεπτικά συστατικά, βιταμίνες και μέταλλα που παρέχουν θρεπτικά οφέλη εκτός από ενέργεια.