Τσάι: Ποια τα είδη και τα οφέλη για την υγεία
Γυμναστική & Διατροφή

Τσάι: Ποια τα είδη και τα οφέλη για την υγεία

Οφέλη τσαγιού
Οφέλη τσαγιού

Πάρα πολλοί άνθρωποι απολαμβάνουν στον κόσμο ένα ρόφημα τσαγιού κάθε μέρα. Οι πιο συνηθισμένοι τύποι τσαγιού με καφεΐνη είναι το μαύρο, το πράσινο και το oolong και η δημοτικότητα κάθε τύπου ποικίλλει γεωγραφικά. Για παράδειγμα στις ΗΠΑ, η κατανάλωση μαύρου τσαγιού υπερτερεί κατά πολύ των άλλων δύο τύπων τσαγιού. Αντίθετα, στην Ασία, το πράσινο τσάι είναι η πιο κοινή ποικιλία. στη Νότια Κίνα, το τσάι oolong βρίσκεται στην κορυφή των charts.

Το μαύρο, πράσινο και oolong τσάι παρασκευάζονται από το ίδιο φυτό. Τα μοναδικά προφίλ γεύσης για καθένα από αυτά τα τσάγια οφείλονται σε διαφορές στον τρόπο επεξεργασίας των φύλλων του φυτού Camellia sinensis. Τα τσάι από βότανα, ωστόσο, δεν παρασκευάζονται από το ίδιο φυτό. Αυτά τα τσάγια είναι προϊόντα των ριζών, των φύλλων, των λουλουδιών και άλλων συστατικών από μια ποικιλία φυτών. Το χαμομήλι και η μέντα είναι δύο δημοφιλή τσάι από βότανα. Το χαμομήλι παράγεται από τα άνθη του φυτού και η μέντα από τα φύλλα ενός φυτού μέντας.

Πράσινο τσάι
Πράσινο τσάι

Καφεΐνη και θρεπτικά συστατικά που βρέθηκαν στο τσάι

Το μαύρο, το πράσινο και το τσάι oolong περιέχουν όλα καφεΐνη. Το μαύρο τσάι έχει περισσότερη καφεΐνη από το πράσινο τσάι. Ωστόσο, η περιεκτικότητα σε καφεΐνη σχετίζεται επίσης με τη διαδικασία παρασκευής. Όσο περισσότερο βράζει το τσάι, τόσο μεγαλύτερη είναι η περιεκτικότητα σε καφεΐνη. Τα τσάι με καφεΐνη έχουν συνήθως λιγότερη καφεΐνη από τον καφέ.

Ένα φλιτζάνι καφέ 8 ουγγιών περιέχει περίπου 95 χιλιοστόγραμμα καφεΐνης.
Μια ίση ποσότητα μαύρου τσαγιού έχει περίπου 48 χιλιοστόγραμμα.
Σε ένα φλιτζάνι πράσινο τσάι, υπάρχουν μόνο 29 χιλιοστόγραμμα.
Το Oolong παρέχει περίπου 38 χιλιοστόγραμμα καφεΐνης ανά φλιτζάνι.
Τα μαύρα, πράσινα, τσάγια oolong χωρίς καφεΐνη περιέχουν πολύ μικρές ποσότητες καφεΐνης.
Πολλά τσάι από βότανα είναι χωρίς καφεΐνη.


Τόσο τα καφεϊνούχα όσο και τα φυτικά τσάγια μπορεί να παρέχουν πολύ μικρές ποσότητες μετάλλων όπως κάλιο, φώσφορο, μαγνήσιο, νάτριο, χαλκό και ψευδάργυρο. Η πραγματική ποσότητα ποικίλλει ανάλογα με την ηλικία και τις συνθήκες ανάπτυξης του φυτού τσαγιού. Για παράδειγμα, υπάρχουν μόνο περίπου 5 χιλιοστόγραμμα ασβεστίου σε ένα φλιτζάνι τσάι από βότανα, όπως το χαμομήλι. Το τσάι είναι επίσης πηγή φθορίου, αλλά η ποσότητα μπορεί να ποικίλει ανάλογα με τον τύπο και την ποσότητα νερού που χρησιμοποιείται για την παρασκευή του.

Οφέλη για την υγεία

Φυσικές ουσίες, που ονομάζονται πολυφαινόλες, βρίσκονται τόσο στα τσάγια με καφεΐνη όσο και στα φυτικά. Αυτές οι ουσίες είναι αντιοξειδωτικές ενώσεις που μπορεί να βοηθήσουν στη μείωση του κινδύνου ορισμένων χρόνιων ασθενειών.

Κατά τη διάρκεια της επεξεργασίας, μερικές από τις πολυφαινόλες στο τσάι καταστρέφονται. Έτσι, οι σκόνες τσαγιού, τα τσάγια χωρίς καφεΐνη και τα εμφιαλωμένα ροφήματα τσαγιού μπορεί να μην προσφέρουν τα ίδια οφέλη για την υγεία. Επιπλέον, η έρευνα υποδηλώνει ότι τα πράσινα τσάγια προσφέρουν μεγαλύτερη αντιοξειδωτική δράση, σε σύγκριση με τις περισσότερες άλλες ποικιλίες.

Διαχείριση βάρους

Ορισμένες μελέτες υποδεικνύουν ότι η καφεΐνη και οι κατεχίνες, ένας τύπος πολυφαινόλης, στο τσάι μπορεί να βοηθήσουν στην απώλεια βάρους. Τα πράσινα τσάγια χωρίς καφεΐνη δεν φάνηκαν να παράγουν τα ίδια αποτελέσματα. Αν και η έρευνα για το πράσινο τσάι με καφεΐνη φαίνεται πολλά υποσχόμενη, υπάρχουν ακόμα πολλά αναπάντητα ερωτήματα. Επιπλέον, τα αποτελέσματα ήταν ελάχιστα – μόνο ένα με δύο κιλά επιπλέον απώλεια βάρους. Επίσης, πρέπει να σημειωθεί ότι η έρευνα λείπει για να υποστηρίξει το ευρύ φάσμα προϊόντων τσαγιού από βότανα που διαφημίζονται για απώλεια βάρους και αυτά μπορεί να είναι επιβλαβή ανάλογα με τα συστατικά τους.

Υγεία της καρδιάς

Οι άνθρωποι που πίνουν τσάι μπορεί να βοηθούν στη διατήρηση της καρδιάς τους υγιή. Ορισμένες έρευνες έχουν δείξει μειωμένο κίνδυνο καρδιακών παθήσεων σε άτομα που πίνουν τακτικά πράσινο ή μαύρο τσάι. Αν και τα ευρήματα είναι ανάμεικτα όσον αφορά την επίδραση του τσαγιού στη μείωση της χοληστερόλης και της αρτηριακής πίεσης.

Τσάι
Τσάι

Διαβήτης

Η έρευνα σχετικά με τον διαβήτη είναι λιγότερο σαφής. Ορισμένες μελέτες δείχνουν ότι οι κατεχίνες στο πράσινο τσάι μπορούν να βοηθήσουν στη διατήρηση του σακχάρου στο αίμα υπό έλεγχο, μειώνοντας τον κίνδυνο ανάπτυξης διαβήτη τύπου 2. Ωστόσο, αυτά τα ευρήματα βασίστηκαν κυρίως σε πρακτικές σε άλλες χώρες και δεν επαναλήφθηκαν σε κλινικές δοκιμές. Οι ερευνητές αξιολογούν επίσης αν τα τσάι από δυόσμο και χαμομήλι μπορούν να διαδραματίσουν ρόλο στην πρόληψη του διαβήτη. Απαιτείται περισσότερη έρευνα σχετικά με την ποσότητα του τσαγιού και τον τύπο του τσαγιού, ειδικά επειδή ορισμένα από τα αποτελέσματα αφορούν το τσάι με τη μορφή συμπληρώματος αντί για ποτό.

Καρκίνος

Αν και υπάρχουν πολλές πληροφορίες στο διαδίκτυο σχετικά με το τσάι ως ποτό που καταπολεμά τον καρκίνο, η έρευνα δεν έχει αποδείξει ότι η κατανάλωση τσαγιού βοηθά στη μείωση του κινδύνου καρκίνου. Ορισμένες μελέτες δείχνουν ότι όσοι πίνουν τσάι έχουν χαμηλότερο κίνδυνο για ορισμένους τύπους καρκίνου, αλλά άλλες μελέτες δεν υποστηρίζουν αυτά τα ευρήματα. Προς το παρόν, είναι άγνωστο εάν η κατανάλωση τσαγιού μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο καρκίνου.