Γυμναστική & Διατροφή

Φυτική πρωτεΐνη: Είναι καλύτερη από την ζωική πρωτεΐνη;

Πρωτεΐνη
Πρωτεΐνη

Όταν οι άνθρωποι ακούν «πρωτεΐνη», το πρώτο πράγμα που έρχεται συχνά στο μυαλό είναι το κρέας. Αυτό που πολλοί άνθρωποι δεν γνωρίζουν, ωστόσο, είναι ότι υπάρχουν αυξανόμενες ενδείξεις ότι κατά την αρχαιότητα (δηλαδή πριν από χιλιάδες χρόνια)οι άνθρωποι επιβίωναν σχεδόν εξ ολοκλήρου με φυτικές πρωτεΐνες . Αυτό εγείρει το ερώτημα: ποια είναι στην πραγματικότητα η πιο υγιεινή επιλογή;

Τόσο οι πρωτεΐνες με βάση τα ζώα, όσο και οι πρωτεΐνες φυτικής προέλευσης έχουν ορισμένα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα. Τούτου λεχθέντος, υπάρχουν τρόποι για να μετριαστούν τα μειονεκτήματα ορισμένων τύπων πρωτεΐνης.

Ποιο είναι το ζήτημα


Μπορεί να σκέφτεστε, “η πρωτεΐνη είναι πρωτεΐνη, γιατί έχει σημασία από πού προέρχεται;”. Λοιπόν η απάντηση βρίσκεται στην επιστήμη. Είναι αλήθεια ότι η πρωτεΐνη είναι πρωτεΐνη. Ωστόσο, όταν το σώμα μας αφομοιώνει την πρωτεΐνη, τη διασπά στα αμινοξέα της. Ανάλογα με το από πού προέρχεται η πρωτεΐνη, θα διασπαστεί σε διαφορετικά αμινοξέα.

Απαιτείται πλήρης παροχή και των 20 αμινοξέων για τη διατήρηση ενός υγιούς σώματος. Τα αμινοξέα εκτελούν μια σειρά από λειτουργίες και είναι ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη του σώματός μας. Χωρίς όλα τα απαραίτητα αμινοξέα, τα κύτταρα και οι ιστοί μας θα ανακάμπτουν πολύ πιο αργά ή καθόλου.

Ευτυχώς, τα μισά από αυτά τα αμινοξέα παράγονται από το σώμα μας και έτσι δεν θα χρειαστεί να τα λαμβάνετε από τη διατροφή σας. Αυτά ονομάζονται «μη απαραίτητα» αμινοξέα. Το άλλο μισό, που το σώμα μας δεν μπορεί να παράγει, ονομάζονται «απαραίτητα» αμινοξέα. Αυτά είναι που θα πρέπει να λαμβάνετε από τη διατροφή σας. Επιπλέον, το σώμα μας δεν αποθηκεύει πρωτεΐνες, επομένως θα πρέπει να τις λαμβάνετε σε καθημερινή βάση.

Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι εάν τρώτε μια ισορροπημένη διατροφή με πρωτεΐνες ζωικής ή φυτικής προέλευσης, θα λαμβάνετε όλα τα αμινοξέα που χρειάζεστε. Οι διαφορές εδώ δεν έγκεινται στην ίδια την πρωτεΐνη. υπάρχουν πολλές πλήρεις πηγές πρωτεϊνών τόσο από φυτά, όσο και από ζώα. Οι πραγματικές διαφορές μεταξύ πρωτεϊνών φυτικής προέλευσης και ζωικής προέλευσης προέρχονται από τα άλλα μόρια που βρίσκονται σε αυτό το φαγητό.

Οι δύο πρωτεΐνες


Όταν ακούτε ανθρώπους να λένε ότι μια πηγή πρωτεΐνης είναι καλύτερη από μια άλλη, είναι συχνά λόγω των διαφορών όχι στην ίδια την πρωτεΐνη, αλλά στα άλλα μέρη αυτής της πηγής πρωτεΐνης. Ας εξετάσουμε λοιπόν αυτές τις διαφορές και τι σημαίνουν για την υγεία σας.

πρωτεΐνη
πρωτεΐνη


Ένας ισχυρισμός σχετικά με τις ζωικές πρωτεΐνες είναι ότι η πλειονότητά τους είναι πλήρης προμήθειες αμινοξέων. Αυτό σημαίνει ότι δεν χρειάζεται να καταναλώνετε πολλές πηγές πρωτεΐνης για να λάβετε όλα τα αμινοξέα που χρειάζεστε.

Πολλές πρωτεΐνες με βάση τα ζώα περιέχουν επίσης κάποιες άλλες βιταμίνες ή μέταλλα που σπάνια βρίσκονται σε πρωτεΐνες φυτικής προέλευσης, όπως η βιταμίνη Β12, η ​​βιταμίνη D και ο ψευδάργυρος.

Τα πιο ελαφριά κρέατα, όπως τα ψάρια και τα πουλερικά, είναι πολύ πιο υγιεινά από το κόκκινο κρέας και μπορεί να έχουν τα δικά τους οφέλη. Μερικές μελέτες δείχνουν ότι ορισμένα ψάρια μπορεί να μειώσουν τον κίνδυνο καρδιακής προσβολής . Άλλες μελέτες δείχνουν ότι τόσο τα πουλερικά, όσο και τα ψάρια μπορεί να σημαίνουν χαμηλότερο κίνδυνο καρδιακών παθήσεων.

Ίσως η καλύτερη πηγή ζωικής πρωτεΐνης είναι ο ορός γάλακτος. Ο ορός γάλακτος απομονώνεται από τα γαλακτοκομικά προϊόντα και είναι γνωστό ότι απορροφάται γρήγορα από τον οργανισμό και είναι επίσης μια πλήρης πηγή πρωτεΐνης.

πρωτεϊνη
πρωτεϊνη

Οι περισσότερες φυτικές πρωτεΐνες που δεν είναι οι ίδιες πλήρεις πηγές πρωτεΐνης είναι συμπληρωματικές μεταξύ τους, πράγμα που σημαίνει ότι αυτό που λείπει από μια πηγή μπορεί να βρεθεί εύκολα στις περισσότερες άλλες πηγές.

Tags