Γυμναστική & Διατροφή

Λιναρόσπορος: Τα οφέλη που προσφέρει στην υγεία

Λιναρόσπορος οφέλη
Λιναρόσπορος οφέλη

Μερικοί το αποκαλούν ένα από τα πιο ισχυρά φυτικά τρόφιμα στον πλανήτη. Υπάρχουν κάποιες ενδείξεις ότι μπορεί να βοηθήσει στη μείωση του κινδύνου καρδιακών παθήσεων, καρκίνου, εγκεφαλικού και διαβήτη. Αυτή είναι μια πολύ μεγάλη παραγγελία για έναν μικροσκοπικό σπόρο που υπάρχει εδώ και αιώνες.

Ο λιναρόσπορος καλλιεργήθηκε στη Βαβυλώνα ήδη από το 3000 π.Χ. Τον 8ο αιώνα, ο βασιλιάς Καρλομάγνος πίστευε τόσο πολύ στα οφέλη για την υγεία του λιναρόσπορου, ώστε ψήφισε νόμους που απαιτούσαν από τους υπηκόους του να τον καταναλώνουν. Τώρα, δεκατρείς αιώνες αργότερα, ορισμένοι ειδικοί λένε ότι έχουμε έρευνα για να υποστηρίξουμε αυτό που υποψιάστηκε ο Καρλομάγνος.

Ο λιναρόσπορος βρίσκεται σε όλα τα είδη των σημερινών τροφίμων, από κράκερ μέχρι κατεψυγμένες βάφλες έως πλιγούρι βρώμης. Το Flax Council εκτιμά ότι σχεδόν 300 νέα προϊόντα με βάση το λινάρι κυκλοφόρησαν στις ΗΠΑ και τον Καναδά μόνο το 2010. Όχι μόνο αυξήθηκε η ζήτηση των καταναλωτών για λιναρόσπορο, αλλά και η γεωργική χρήση. Ο λιναρόσπορος είναι αυτό που χρησιμοποιείται για να ταΐσει όλα εκείνα τα κοτόπουλα που γεννούν αυγά με υψηλότερα επίπεδα ωμέγα-3 λιπαρών οξέων.

Λιναρόσπορος
Λιναρόσπορος

Αν και ο λιναρόσπορος περιέχει όλα τα είδη υγιεινών συστατικών, οφείλει την κύρια υγιή φήμη του σε τρία από αυτά:

Ωμέγα-3 απαραίτητα λιπαρά οξέα, «καλά» λιπαρά που έχουν αποδειχθεί ότι έχουν καρδιακά αποτελέσματα. Κάθε κουταλιά της σούπας αλεσμένο λιναρόσπορο περιέχει περίπου 1,8 γραμμάρια φυτικών ωμέγα-3.


Λιγνάνες, οι οποίες έχουν τόσο φυτικά οιστρογόνα όσο και αντιοξειδωτικές ιδιότητες. Ο λιναρόσπορος περιέχει 75 έως 800 φορές περισσότερες λιγνάνες από άλλες φυτικές τροφές.


Ινα. Ο λιναρόσπορος περιέχει τόσο τους διαλυτούς όσο και τους αδιάλυτους τύπους.

Μερικά από τα οφέλη του λιναρόσπορου σχετίζονται με τον καρκίνο. Πρόσφατες μελέτες έχουν δείξει ότι ο λιναρόσπορος μπορεί να έχει προστατευτική δράση κατά του καρκίνου του μαστού, του προστάτη και του καρκίνου του παχέος εντέρου. Τουλάχιστον δύο από τα συστατικά του λιναρόσπορου φαίνεται να συμβάλλουν, λένε οι ειδικοί. Σε μελέτες σε ζώα, το φυτικό ωμέγα-3 λιπαρό οξύ που βρίσκεται στον λιναρόσπορο, που ονομάζεται ALA, ανέστειλε τη συχνότητα εμφάνισης και ανάπτυξης του όγκου.

Λιναρόσποροι
Λιναρόσποροι

Καρδιαγγειακή νόσο

Έρευνες δείχνουν ότι τα φυτικά ω-3 βοηθούν το καρδιαγγειακό σύστημα μέσω πολλών διαφορετικών μηχανισμών, συμπεριλαμβανομένης της αντιφλεγμονώδους δράσης και της ομαλοποίησης του καρδιακού παλμού. Ο Fitzpatrick λέει ότι νέα έρευνα προτείνει επίσης σημαντικές επιδράσεις του λιναρόσπορου στη μείωση της αρτηριακής πίεσης. Αυτά τα αποτελέσματα μπορεί να οφείλονται τόσο στα ω-3 λιπαρά οξέα όσο και στις ομάδες αμινοξέων που βρίσκονται στον λιναρόσπορο.

Αρκετές μελέτες έχουν δείξει ότι οι δίαιτες πλούσιες σε ωμέγα-3 λιναρόσπορο βοηθούν στην πρόληψη της σκλήρυνσης των αρτηριών και εμποδίζουν την εναπόθεση της πλάκας στις αρτηρίες εν μέρει κρατώντας τα λευκά αιμοσφαίρια να μην κολλήσουν στις εσωτερικές επενδύσεις των αιμοφόρων αγγείων.

Οι λιγνάνες στον λιναρόσπορο έχουν αποδειχθεί ότι μειώνουν τη συσσώρευση αθηρωματικής πλάκας έως και 75%. Επειδή τα φυτικά ωμέγα-3 μπορεί επίσης να διαδραματίσουν ρόλο στη διατήρηση του φυσικού ρυθμού της καρδιάς, μπορεί να είναι χρήσιμα στη θεραπεία της αρρυθμίας (ακανόνιστου καρδιακού παλμού) και της καρδιακής ανεπάρκειας.

Η κατανάλωση λιναρόσπορου καθημερινά μπορεί επίσης να βοηθήσει τα επίπεδα χοληστερόλης σας. Το επίπεδο της LDL ή της «κακής» χοληστερόλης στην κυκλοφορία του αίματος έχει συνδεθεί με αυξημένο κίνδυνο καρδιακών παθήσεων, παχυσαρκίας, διαβήτη και μεταβολικού συνδρόμου. Μια μελέτη σε γυναίκες σε εμμηνόπαυση έδειξε μείωση του επιπέδου LDL αφού οι γυναίκες έτρωγαν 4 κουταλιές της σούπας λιναρόσπορο κάθε μέρα για ένα χρόνο. Οι επιδράσεις του λιναρόσπορου στη μείωση της χοληστερόλης είναι το αποτέλεσμα των συνδυασμένων πλεονεκτημάτων της ωμέγα-3 ALA, των φυτικών ινών και των λιγνάνων.

Tags

About the author

media

Add Comment

Click here to post a comment