Γλυκοπατάτες:Θρεπτικά συστατικά και οφέλη
Γυμναστική & Διατροφή

Γλυκοπατάτες:Θρεπτικά συστατικά και οφέλη

πιατο με γλυκοπατατα
πιατο με γλυκοπατατα

Οι γλυκοπατάτες είναι γεμάτες θρεπτικά συστατικά που τις κάνουν να αξίζουν όλο το χρόνο. Η αλήθεια είναι ότι δεν είναι πατάτες. Είναι φυσικά γλυκές ρίζες. Αν και οι ιθαγενείς Αμερικανοί καλλιεργούσαν γλυκοπατάτες όταν ο Κολόμβος ήρθε στην Αμερική το 1492, αυτά τα λαχανικά αναπτύχθηκαν στο Περού ήδη από το 750 π.Χ.

Υπάρχουν εκατοντάδες είδη γλυκοπατάτας. Ορισμένα έχουν σάρκα λευκού ή κρεμ χρώματος. Άλλα είναι κίτρινα, κόκκινα ή μοβ. Το “Covington” είναι η ποικιλία που πιθανότατα θα βρείτε στο κατάστημα. Έχει ροζ δέρμα και λαμπερό πορτοκαλί πολτό.

ψημενες γλυκοπατατες
ψημενες γλυκοπατατες

Θρεπτικά συστατικά ανά μερίδα
Μια γλυκοπατάτα έχει:

Θερμίδες: 112
Λίπος: 0,07 γραμμάρια
Υδατάνθρακες: 26 γραμμάρια
Πρωτεΐνη: 2 γραμμάρια
Berνα: 3,9 γραμμάρια
Βιταμίνες και μεταλλικά στοιχεία


Μόνο μια γλυκοπατάτα σας δίνει το 400% της βιταμίνης Α που χρειάζεστε κάθε μέρα. Αυτό σας βοηθά να διατηρήσετε τα μάτια σας υγιή καθώς και το ανοσοποιητικό σας σύστημα, την άμυνα του σώματός σας ενάντια στα μικρόβια. Είναι επίσης καλό για το αναπαραγωγικό σας σύστημα και όργανα όπως η καρδιά και τα νεφρά σας.

Οι γλυκοπατάτες είναι πλούσιες σε:

Βιταμίνες του συμπλέγματος Β
Βιταμίνη C
Βιταμίνη D
Ασβέστιο
Σίδερο
Μαγνήσιο
Φώσφορος
Κάλιο
Θειαμίνη
Ψευδάργυρος
Οι φυσικές ενώσεις που ονομάζονται καροτενοειδή δίνουν στις γλυκοπατάτες το πλούσιο χρώμα τους. Τα καροτενοειδή είναι επίσης αντιοξειδωτικά, πράγμα που σημαίνει ότι έχουν τη δύναμη να προστατεύουν τα κύτταρά σας από την καθημερινή βλάβη.

Οφέλη για την υγεία
Οι γλυκοπατάτες κέρδισαν το όνομα “υπερτροφές” λόγω της ποσότητας θρεπτικών συστατικών που έχουν. Μελέτες δείχνουν ότι μπορεί να βοηθήσουν με:

Καρκίνος. Τα καροτενοειδή στις γλυκοπατάτες μπορεί να μειώσουν τον κίνδυνο για καρκίνο. Οι μωβ γλυκοπατάτες έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε μια άλλη φυσική ένωση που ονομάζεται ανθοκυανίνη που μπορεί να μειώσει τις πιθανότητες εμφάνισης καρκίνου του παχέος εντέρου.

Διαβήτης. Οι ενώσεις στις γλυκοπατάτες θα μπορούσαν να βοηθήσουν στον έλεγχο του σακχάρου στο αίμα. Όταν βράζονται, οι γλυκοπατάτες είναι χαμηλές στον γλυκαιμικό δείκτη (GI), πράγμα που σημαίνει ότι δεν θα αυξήσουν το σάκχαρο στο αίμα σας τόσο γρήγορα όσο τα τρόφιμα με υψηλό GI.

Καρδιακή ασθένεια. Έρευνες δείχνουν ότι οι γλυκοπατάτες μπορούν να μειώσουν την LDL «κακή» χοληστερόλη, η οποία μπορεί να μειώσει τις πιθανότητες καρδιακών προβλημάτων.

Εκφυλισμός της ωχράς κηλίδας. Μεγάλες ποσότητες βήτα-καροτίνης και βιταμίνης Α, που υπάρχουν στις γλυκοπατάτες, μπορούν να μειώσουν τις πιθανότητές σας να πάρετε αυτή την ασθένεια των ματιών, η οποία είναι η πιο κοινή αιτία απώλειας όρασης.

Ευσαρκία. Οι μοβ γλυκοπατάτες μπορεί να βοηθήσουν στη μείωση της φλεγμονής στο σώμα σας και να εμποδίσουν την ανάπτυξη των λιποκυττάρων, κάτι που μπορεί να σας βοηθήσει να χάσετε βάρος.

Κίνδυνοι και προειδοποιήσεις
Οι γλυκοπατάτες έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες. Ορισμένες μέθοδοι μαγειρέματος, όπως το ψήσιμο, το ψήσιμο και το τηγάνισμα, θα αυξήσουν τον γλυκαιμικό δείκτη τους και θα προκαλέσουν αύξηση του σακχάρου στο αίμα σας. Εάν έχετε διαβήτη τύπου 2, μιλήστε με το γιατρό σας ή έναν διαιτολόγο για το πώς να συμπεριλάβετε με ασφάλεια αυτό το λαχανικό στα γεύματά σας.

Αν και πολύ σπάνιο, μερικοί άνθρωποι έχουν σοβαρή αλλεργία στις γλυκοπατάτες.

γλυκοπατατα
γλυκοπατατα

Πώς να τις προετοιμάσετε
Στο κατάστημα, επιλέξτε σφιχτές, όχι χυλώδεις, γλυκοπατάτες που έχουν ομοιόμορφο δέρμα. Χρησιμοποιήστε ένα ανοξείδωτο μαχαίρι για να τα κόψετε. Ένα μαχαίρι άνθρακα θα σκουρύνει τη σάρκα.

Ενώ συνήθως μπορείτε να προσθέσετε γλυκές πατάτες σας με μαύρη ζάχαρηπάρχουν πιο υγιεινοί τρόποι για να τις προετοιμάσετε. Μπορείτε να τις ψήσετε, να τις βράσετε ή να ταις βάλετε στο φούρνο μικροκυμάτων. Οι πατάτες γλυκοπατάτας είναι επίσης νόστιμες, αλλά μην τις τρώτε συχνά. Παρόλο που προσφέρουν περισσότερα θρεπτικά συστατικά από τις τηγανητές πατάτες από λευκές πατάτες, εξακολουθούν να έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά.

Πώς να αποθηκεύσετε
Εάν διατηρείτε τις γλυκοπατάτες σας σε ξηρό μέρος με πολύ αέρα, θα διαρκέσουν περίπου μία ή δύο εβδομάδες. Μην τις βάζετε στο ψυγείο εκτός αν ψηθούν. Το κρύο θα τα κάνει σκληρά στη μέση και θα αλλάξει τη γεύση τους.

Tags